söndag 8 mars 2009

NY DIAGNOS?

Under några veckors intressant arbete med några klienter har jag upptäckt att flera mår dåligt av kontakterna med Försäkringskassan, blanketter, kommunicering, telefon. Mycket som skall ske "senast visst datum". Dessa människor blir stressade och förlorar möjligheten att göra sig själv rättvisa i kontakten med "kassan".
Däremot när man själv svarat så är det inte riktigt lika bråttom med svar från "kassan", i och för sig förståeligt med tanke på den arbetsmängd som de nya reglerna skapat.
Om man vågar skämta om dessa allvarliga ting så skulle en ny diagnos kunna vara "Försäkringskassan", som bevisligen hos några av mina klienter mår dåligt p g a beslut som de anser helt felaktiga.
Beslutsbreven från Försäkringskassan är ju ganska "fyrkantigt" skrivna.
Det kanske vore smart att be personen komma till "kassan" för att få en muntlig föredragning och då få beslutsskrivelsen förklarad.
Göran S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar