måndag 22 juni 2015

För dåliga medicinska underlag


RIKSREVISIONEN RiR 2009:07
”Beslut om sjukpenning – har Försäkringskassan tillräckliga underlag”
Försäkringskassan saknar ofta underlag av tillräcklig kvalitet vid beslut om sjukpenning.
Alltför många läkarintyg är bristfälliga . Uppgifter saknas eller är inte av tillräcklig kvalitet.
73 % ej tillräckliga. I 68 % saknas arbetsuppgifternas innehåll. Kompletteras ytterst sällan!!!
Det blir konsekvenser och risk för felaktiga beslut.       
Sakkunnig granskning saknas i var femte avslagsärende.
Riksrevisionen anser att det är anmärkningsvärt att de obligatoriska uppgifterna i det medicinska underlaget saknas i så stor utsträckning eller är bristfälliga SAMT ATT KOMPLETTERING SKER I SÅ LITEN GRAD.
Granskningens resultat visar därmed att Försäkringskassans handläggare ofta saknar underlag av tillräcklig kvalitet vid beslut om sjukpenning. Detta ger sämre förutsättningar för att besluten blir korrekta och rättssäkra. Risken ökar för att personer som har rätt till sjukpenning inte blir beviljade ersättning.

Göran S

1 kommentar:

  1. Just det! Kampen för min svårt ME-sjuke son känns trots allt aningen "lättare" av att veta detta. Jag läste i mars en artikel om det i GP. De siffror du presenterar här är dock ännu värre än de som publicerades i artikeln. Skrämmande!

    Det har tagit mig 5-6 år att lära upp sonens (och min) läkare om vad det är för sjukdom och hur svårt sjuk just min son är i ME. Endast genom att duscha blir han liggande i två dagar. Periodvis har jag inte orkat kämpa för sjukersättning, men jag satte igång i år igen och han får ett nytt avslag nu pga. att underlaget inte håller, så jag fortsätter. Den här gången släpper jag inte taget.

    Jag fick ditt namn av RME och det är jag så tacksam över. Att läsa det du skriver är som balsam på mina öppna sår i sorgen över min sons grymma öde. (Han har varit sjuk i 13 år vid det här laget och kampen för honom under alla dessa år har gjort mig sjuk i utmattningsdepression. Dock har jag kraft att fortsätta kämpa för min älskade son, som insjuknade vid 16 års ålder.)

    Tack för din blogg. // Marianne

    SvaraRadera