Svårt att förstå
när Försäkringskassan nekar sjukpenning
Pressmeddelande 31 januari 2013
När Försäkringskassan nekar en person sjukpenning är motiveringarna ofta
ofullständiga. Det gör det svårare för den som fått nej att argumentera för sin
sak. Chansen att sedan få ett beslut ändrat beror på vilket kontor som omprövar
det. Det visar en ny rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF).
ISF har granskat hur Försäkringskassan informerar när sjukpenning avslås
eller dras in och myndighetens rutiner för omprövningar. Varför sjukpenning
nekas framgår inte alltid.
– Det handlar både om att den skriftliga informationen är ofullständig och
att bedömningen inte är förutsägbar, säger Nina Karnehed, projektledare vid
ISF.
Bara ett av tio beslut och fyra av tio omprövningsbeslut förklarar vilka
lagliga förutsättningar som gäller för att få sjukpenning. Förklaringar varför
man nekas sjukpenning är otillräckliga i en fjärdedel av besluten och i tre
fjärdedelar av omprövningsbesluten. Synpunkter från den försäkrade bemöts inte
heller i tillräcklig omfattning.
– Om man nekas sjukpenning, måste man förstå varför. Det är avgörande för
att man ska kunna acceptera beslutet eller argumentera för att det ska ändras,
säger Nina Karnehed.
Granskningen visar också att det inom Försäkringskassan råder olika
uppfattningar om vad en omprövning innebär. Trots att ärendena fördelas
slumpvis mellan tre kontor, beviljas sjukpenning i olika utsträckning. ISF
anser dessutom att det finns goda grunder att ändra fler ärenden än i dag.
– Lika fall måste självfallet behandlas lika. Att ompröva ett beslut måste
dessutom alltid innebära att man förutsättningslöst prövar grundbeslutet,
avslutar Nina Karnehed.
Granskningsresultaten presenteras i ISF:s rapport ”När sjukpenning nekas”
2013:1. Båda granskningarna är regeringsuppdrag.
Hela rapporten går att lada ner och innehåller 114 sidorGöran S
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar