torsdag 7 mars 2019

Va köstar dä?

Jag får naturligtvis många frågor om vad det är för kostnad när jag skriver ärenden.

I Borås, "Knallebygden" finns eller fanns förr ett antal kringresande försäljare "Knallar" som hade sin försäljning runt om på bygden.

Då kunde följande uppstå;
- Va köstar dä?
- xx kronor
- Å va sa ja betala?

Det kanske känns bra att redovisa vad jag har för arvode, så slipper vi ha diskussion och framförallt är det bra att känna till vad som gäller.

När jag skriver ett ärende har jag från 2019 ett fast arvode 5000 kr + moms 1270 kr + Porto 80 kr
Totalt 6350 kronor

Vid "fortsättningsärende" som innebär inläsning av nytt beslut samt ev nya underlag är arvodet
2000 kronor + moms 520 kronor + porto 80 kronor  Totalt 2600 kronor

Då ingår
- inläsning av allt material
- Skriva ärendet
- Ta kopior
- Skicka en mapp med det skrivna ärendet och bilagor, som ska skrivas under och skickas vidare
   till Försäkringskassan eller Förvaltningsrätten
- En kopia
- kostnaden innebär även "köp av min kunskap"

Kostnad för kopieringspapper, toner till skrivare, byte av skrivare mm ökat senaste åren

Däremot fakturerar jag inte personligt möte eller besök hos läkare, om det endast gäller i mitt närområde, Borås

Göran Söderlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar